Zasady ruchu drogowego i parkowania

Zasady ruchu drogowego w Anglii określa TMA Traffic Management Act z 2004 roku (następca RTA Road Traffic Act z 1991).

W UK jak i w Irlandii jeździ się po lewej stronie jezdni. Pierwszeństwo przejazdu ma kierowca znajdujący się po prawe naszej stronie (zasada prawej ręki) – UWAGA: również na rondzie. Prędkości na znakach podawane są w milach. Jedna mila to 1,6093 km. Bardzo często na odcinkach dróg z ograniczeniem prędkości są zainstalowane fotoradary. Przejazdy autostradami są bezpłatne. Drogi i kierunki poza obszarem zabudowanym są dość dobrze oznaczone. Nieco gorzej jest z tym w miastach. A znaleźć konkretną ulicę i nr drzwi nieraz graniczy z cudem. Dobrze jest więc zabrać ze sobą nawigator satelitarny z aktualnymi mapami. Najlepszym kompedium wiedzy są jednak mieszkańcy; nie bójmy się pytać.

Na Wyspach Brytyjskich jest mnóstwo samochodów a zbyt mało miejsc do parkowania. Jeżeli już mamy to szczęście i znajdziemy wolne miejsce aby zostawić swoje auto, to radzę dobrze przeczytać najbliższą tabliczkę (znak) informujący o parkowaniu w tym miejscu; ponieważ może się okazać, że nasz samochód może zostać odholowany.

W każdym nieco większym mieście panują strefy parkingowe (zone). Im bliżej centrum, tym parkowanie jest kosztowniejsze.

Bay – białe, przerywane, pojedyncze linie określające parking (miejsce do zaparkowania), do którego stosuje się dany/e znak/i. Koniec i początek bay’a jest oznaczony białą, przerywaną podwójną linią.

Najpopularniejsze miejsca, w/na których możemy parkować:

a) Pay and Display bay – miejsca, gdzie zaraz po zaparkowaniu trzeba kupić bilecik (ticket) w najbliższej maszynie usytuowanej przy chodniku. Na niej znajdziemy taryfikator, informację o aktualnym czasie i monetach, które przyjmuje. Nowe maszyny P&D akceptują również płatności kartami. Na tabliczce (znaku) dowiemy się, między którymi godzinami i dniami obowiązuje płatne parkowanie i na jaki maksymalny czas możemy pozostawić samochód. Jeżeli na tabliczce nie ma wymienionych dni (np. MON-SAT), oznacza to, że płatny parking obowiązuje przez cały tydzień. Po umieszczeniu wymaganej sumy w maszynie, uzyskamy bilecik (ticket) z najważniejszą informacją, do której godziny i dokładnej minuty możemy maksymalnie parkować. Od momentu zaparkowania mamy 5 minut na umieszczenie bileciku w widocznym miejscu. Przeważnie bileciki można przykleić do szyby, jednak, aby zapobiec odklejeniu się ich i ewentualnemu upadkowi na podłogę, bezpieczniej jest je położyć na desce rozdzielczej. Po wygaśnięciu ważności bileciku, wg angielskiego prawa, musimy opuścić miejsce parkingowe jak również cały parking. Nie możemy dokupować kolejnego ticket’u (a jak już to zrobimy, to należy stary bilecik-dowód zniszczyć). Jeden parking jest oddzielony od drugiego podwójną, przerywaną białą linią. Parkując, zawsze musimy zmieścić się kołami w wyznaczone miejsce parkingowe (bay). Koła naszego samochodu nie mogą wychodzić poza białe linie, jak również nie mogą wychodzić na kolejny bay. Ta zasada jest tu bardzo przestrzegana. W niektórych miejscach można parkować nawet 11 godzin. I jeżeli parking jest „czynny” od 9:00 do 20:00 a my postawimy samochód o 18:00 i kupimy bilecik na 3 godziny, to maszyna wydrukuje maksymalny czas opuszczenia parkingu na godzinę 10:00 kolejnego dnia.
Każda maszyna P&D posiada swój nr identyfikacyjny oraz taryfikator. Nieraz posiada również krótką informację dla użytkownika – instrukcje oraz dni tygodnia, które są płatne (np. MON-SAT). Po wrzuceniu odpowiedniej kwoty naciskamy zielony guzik w celu wydrukowania biletu, lub czerwony gdy chcemy zrezygnować z zakupu i odzyskać pieniądze. Niektóre maszyny P&D akceptują TYLKO kwoty z taryfikatora. Oznacza to, że jak obowiązuje taryfa np. za 1 godz. 1.50 GBP, to jeżeli wrzucisz do maszyny 1.80 GBP, maszyna wydrukuje bilet z maksymalnym czasem 1 godziny postoju i nie odda 30 p reszty!! Tak działają maszyny w Brighton&Hove.

b) Shared bay – parking dzielony. Np. „Pay&Display or Permit Zone C” Oznacza to, że na danym bay’u mogą parkować samochody, które wykupiły bilecik w maszynie lub mają jakiekolwiek zezwolenie na strefę C

c) Voucher bay – miejsce parkingowe przeznaczone dla samochodów z voucher’ami. Voucher – zdrapkę można nabyć w najbliższym sklepie z gazetami. Na to mamy 15 minut. Zdrapać należy dzień tygodnia, miesiąca, rok, miesiąc, godzinę i minuty przyjazdu. Możemy nabyć więcej niż jeden voucher i w różnych nominałach (50p, 1, 2 funty). Wtedy należy zdrapać wszystkie jednakowo i rozmieścić pojedyńczo na desce rozdzielczej. Maksymalny czas, dni obowiązywania, jak i taryfikator podany jest na najbliższym znaku. Za zdrapanie voucher’a na 15 minut w przód, przy odrobinie szczęścia, otrzymamy mandat. Darowany nam kwadrans jest na zakup vaucher’ów!! Voucher’y obowiązują jedynie tego dnia, kiedy je zdrapaliśmy – niewykorzystany czas nie przechodzi na dzień następny.

d) Free bay – tu parkujemy za darmo. Jednak jest to ściśle określone przez ramy czasowe – np. 2 godziny. Po tym czasie musimy opuścić dany bay (parking). Free bay’e są bardzo rzadkie i zazwyczaj zapełnione po brzegi.

e) Permit Holders Only Zone X – możemy tu zaparkować, jeżeli jesteśmy szczęśliwymi posiadaczami zezwolenia na daną strefę. Niektóre hotele wydają swoim gościom tymczasowe permity (pozwolenia) na parkowanie w danej strefie – taki permit jest ważny przez 24 godziny. Permity tego rodzaju wyglądają jak zdrapki. Najlepiej poprosić obsługę hotelu w poprawnym wypełnieniu, ponieważ każdy błąd, czy niewypełnione pole (nazwa hotelu, nr tablicy rejestracyjnej) może kosztować nas mandat. O wydanie permitu należy ubiegać się w urzędzie miasta. Jednak trzeba udowodnić, że jest się rezydentem lub prowadzi jakiś biznes w danej strefie.

f) Residents Permit Only – miejsce tylko i wyłącznie dla mieszkańców. Możemy stać się „jednodniowym lub kilkudniowym” mieszkańcem, kiedy ktoś ofiaruje nam taki permit lub permity. Samo zezwolenie ma postać zdrapki. Zdrapujemy dzień tygodnia, dzień miesiąca, miesiąc, rok i koniecznie wpisujemy nr rejestracyjny swego wozu oraz jeśli nie ma to również strefę. Te tymczasowe zezwolenia mogą nabywać mieszkańcy danych stref specjalnie dla odwiedzających. Jest to limitowane – na rok (25 sztuk). Z Resident Permit możemy śmiało parkować w miejscu dla Permit Only – oby się strefa zgadzała. O stały (roczny) resident permit również staramy się w urzędzie miasta.

g) Disable Bay – miejsce dla niepełnosprawnych. Może tu parkować (nawet cały dzień) każdy samochód, który posiada wyłożoną w widocznym miejscu ważną (datą wygaśnięcia do góry) legitymację niepełnosprawności.

h) Wszędzie poza strefami parkingowymi, gdzie nie ma zakazu parkowania lub innych obostrzeń (znaki na jezdni i słupkach).

g) Motorcycle bay – przeznaczone tylko i wyłącznie dla jednośladów (motor z przyczepą, bądź z 3 kołami nie może tam stanąć) wyposażonych w silnik (motocykle, skutery). Za parkowanie na M/CS bay’u nie uiszcza się opłaty – jest za darmo.

Uwagi:
Parkując samochód zawsze zwróćmy uwagę na znak opisujący miejsce. Często zdarza się, że po jednej stronie ulicy jest parking typu Pay&Display a po drugiej Permit Holders Only. Stanięcie na tym drugim nawet z ważnym bilecikiem z maszyny grozi mandatem. Niekiedy zdarza się, że na jednej stronie ulicy jest wpierw dzielony parking typu Pay&Display or Permit Holders Only Zone X a później tylko i wyłącznie Permit Holders Only Zone X – muszą być oddzielone podwójną białą, przerywaną linią, która może być „przykryta” jakimś samochodem. Do każdego bay’a parkingowego musi być znak – na słupku, na płocie, na budynku … ale musi być. Niekiedy znak może stać na samym początku bay’a i jego zasady obowiązują cały bay; niekiedy jest kilka takich samych znaków na jednym bay’u.

Miejsca, na których nie możemy parkować:

a) żółte linie. Zwróćcie uwagę, że w miastach każda lub prawie każda ulica posiada żółte linie lub linię przy krawężniku. Linie te malowane są tam, gdzie nie ma miejsc parkingowych. Zazwyczaj na odcinkach, gdzie parkowanie stwarza zagrożenie lub utrudnienie dla ruchu innych pojazdów. SYL – single yellow line oraz DYL – double yellow line; czyli pojedyncza żółta linia i podwójna żółta linia. O co w tym chodzi? Na pojedynczych żółtych liniach nie możemy parkować między 9:00 a 18:00 od poniedziałku do soboty, chyba że znak mówi inaczej!! Jeżeli natomiast nie ma nigdzie żadnego znaku (żółtej tabliczki) określającej restrykcje dla linii, to obowiązuje powyższa zasada. Znak może np. wydłużyć czas obowiązywania linii do 7-miu dni w tygodniu; gdy jest na nim napis 9am-6pm. Podwójna ciągła linia obowiązuje 24h/dobę, 7 dni w tygodniu. Niezastosowanie się do przepisów grozi mandatem. Civil Enforcement Officer (Traffic Warden) – musi nam dać 5 minut na opuszczenie zakazanego miejsca do postoju, zanim wlepi mandat. Jednak nie oznacza to, że mamy prawo parkować tam przez 5 minut!!

Samochód zostanie odholowany z:
b) Loading ban – musi być podwójna ciągła linia na jezdni, żółte znaki na krawężniku (pojedyncze lub podwójne) oraz biała tabliczka z napisem „No loading at any time” lub np. „No loading 9am-10am 4pm-6pm”. Takie oznaczenia mają bardzo niebezpieczne odcinki dróg lub te, który wymagają być non-stop „czyste” – np. są używane przy szpitalach, gdzie ciągle wjeżdżają lub wyjeżdżają karetki i każdy zaparkowany samochód powodowałby utrudnienia w normalnym ruchu „R” a tym samym zagrożenie życia przewożonych pacjentów. NIKT nie może tam nawet przystanąć – nawet osoby z legitymacją niepełnosprawności. Pozostawienie auta na tak oznaczonym obszarze grozi mandatem wystawionym z miejsca (bez oczekiwania 5 min) oraz odholowaniem.

c) Red line – czerwone ciągłe linie – identyczne zasady do p.pkt b)
d) White zigzag – białe zygzaki na jezdni graniczące z przejściami dla pieszych – mandat + odholowanie

e) Bus Stop – przystanek autobusowy – mandat + odholowanie
Nawet, gdy zatrzyma się na przystanku autobus, to nie oznacza że może tam zaparkować. Może jedynie załadować lub wyładować pasażerów. Dla autobusów są specjalne bay’e typu „Coach Parking”.

f) Disable bay – chyba, że posiada się ważną legitymację potwierdzającą niepełnosprawność, którą należy umieścić w widocznym miejscu „do góry” datą ważności.

g) Motorcycle bay – chyba, że parkujesz motorem lub skuterem.

h) Doctor bay – chyba, że jesteś lekarzem i położysz w widocznym miejscu specjalny permit (tzw. DOCtor permit).

i) Ambulance bay – miejsce dla ambulansów (zazwyczaj przy szpitalach lub przychodniach).
j) Taxi rank – miejsce wyłącznie dla taksówek „miejskich” a nie prywatnych.

k) Police bay – wyłącznie dla samochodów policyjnych.

l) School Keep Clear – miejsce przy szkołach oznaczone żółtymi zygzakami i/lub ciągłą podwójną linią. Zachowuje ono odstęp (na sporym obszarze) między parkowanymi samochodami a głównym wejściem do szkoły.

ł) Suspended bay – miejsce (jakiś bay), które zostało tymczasowo zarezerwowane dla kogoś np. podczas przeprowadzki. Wyróżnia je żółty trójkąt przyczepiony do słupa w pobliżu lub na samym zawieszonym miejscu. Na nim znajduje się szczegółowa informacja: od kiedy do kiedy dane miejsce będzie „zawieszone” (wykupione) wraz z godzinami i minutami, data kiedy obowiązywać będzie zawieszenie, dokładna lokalizacja (np. od nr 1 do 5 lub 5m od tego znaku). Zazwyczaj zawieszonemu bay’owi towarzyszą plastykowe pachołki, ustawione wzdłóż jezdni.

m) „double parking” – jak samochód zostanie zaparkowany na środku drogi, obok innych samochodów, które stoją w bay’u.

Złe parkowanie w UK nie jest traktowane jako przestępstwo kryminalne. Parkowanie w niektórych okolicznościach tak np. zostawienie samochodu na skrzyżowaniach, zakrętach, lub innych miejscach, w których nasz pojazd stwarza realne niebezpieczeństwo dla ruchu innych pojazdów lub pieszych jest wykroczeniem podchodzącym pod kodeks karny. Wtedy mandat można otrzymać również od policji.

Wyjątki:

Disable badge (blue badge)

Czyli legitymacja zaświadczająca o niepełnosprawności.

Z takim blue badge’em można postawić swój samochód na:

a) żółtych liniach (pojedynczych i podwójnych) na okres 3 godzin

b) parkingu, gdzie występuje Pay&Dysplay, na cały dzień (nieważne co mówi znak o maksymalnym limicie postoju), bez potrzeby wykupowania bileciku w maszynie (różnie z tym przepisem w różnych miastach, zwłaszcza w stolicy)
c) specjalnie oznaczonym bay’u dla osób niepełnosprawnych na nielimitowany okres czasu

d) na free bay’ach na nielimitowany okres czasu

e) na voucher bay na nielimitowany okres czasu i oczywiście za darmo

Uwaga:W Anglii, prócz blue badg’a, musimy zaopatrzyć się również w zegarek (clock) – kartonowy odpowiednik zegara, na którym ustawiamy godzinę zaparkowania swojego pojazdu na żółtej linii. Bez zegara otrzymamy mandat. O taki clock najlepiej popytać w Urzędzie Miasta (Council), gdzie można otrzymać go za darmo, bądź zamówić telefonicznie – zostanie on wysłany przez urzędnika. W Szkocji nie jest wymagany clock.

W niektórych miastach panują inne zasady pozwolenia na parkowanie dla osób z blue badg’ami. Np. w Londynie można/prawdopodobnie można [sprawdź w jakiej dzielnicy] parkować na miejscach typu „Permit holders only” – w Brighton otrzyma się za to mandat. W Brighton nie można również parkować w miejscu dla wyładunku „Loading only”. W Londynie należy uiścić opłatę za pierwszą godzinę postoju na P&D bay, w Brighton jest zupełnie za darmo.

Professional care badge

Czyli legitymacja osoby, która zajmuje się zawodowo opieką nad innymi ludźmi.

Ta legitymacja uprawnia do postoju na:

a) żółtych liniach – do 1 godziny

b) Pay&Display bez wykupowania bileciku z maszyny – max. 1 godzina

c) voucher bay bez wykupowania vaucher’ów – postój za darmo max. 1 godzinę

d) free bay – dodatkowo 1 godzinę dłużej, niż mówi znak informujący o maksymalnym czasie postoju

Uwaga:

Niektóre miasta wydają „professional care badge” tylko na daną strefę. Poza tą strefą samochód traci wszystkie uprawnienia.

Inne

Zepsuty (broken down) samochód może stać na zakazie lub na płatnym miejscu parkingowym bez wykupionego bilecika/permitu. Aby ograniczyć nadużywanie tego przywileju, władze Brighton nakazały wystawiać mandaty wszelkim samochodom, których stan lub wygląd nie pozwala stwierdzić, ze są zepsute – choć mają notatkę: broken down. Kierowca,który otrzymał mandat musi udowodnić, że samochód był rzeczywiście zepsuty danego dnia – np. przesyłając do urzędu miasta kopie faktur czy rachunków z naprawy. Inaczej mandat nie zostanie zniwelowany i trzeba będzie go zapłacić.

Reklamy

Informacje o Bartosz Dolinkiewicz

Licencjonowany pośrednik i zarządca nieruchomości. Doradca inwestycyjny. Właściciel firmy EZHome.pl zajmującej się profesjonalnym zarządzaniem nieruchomościami na wynajem. Zarządca nieruchomościami pod wynajem. Z wykształcenia ekonomista. 9 lat doświadczenia zawodowego w największych bankach w Polsce, w tym 8 lat w BRE Banku. Ponad 15 letnie doświadczenie w zarządzaniu wynajmem nieruchomości własnych. 5 letnie doświadczenie w pracy w Wielkiej Brytanii. Lider Oficjalnego Klubu CASHFLOW Sekret Sukcesu. Zainteresowania: rozwój osobisty, edukacja finansowa, nieruchomości, ebiznes.
Ten wpis został opublikowany w kategorii Transport i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Zasady ruchu drogowego i parkowania

  1. Bałakława pisze:

    Parkowanie w Londynie. Witam, byłem w Londynie 5-8 lutego 2016. Wjeżdżanie do Londynu nie ma kompletnie sensu. korki, brak możliwości parkowania, a jeśli już to wysokie koszty. Ja osobiście przyleciałem na Luton, wynająłem samochód na 3 dni (ok. 260 zł) co wyszło taniej niż gdybym miał jechać busem czy pociągiem z Luton do Londynu i z powrotem. Samochód zaparkowałem na ulicy Barnet Place w okolicach stacji metra High Barnet. Ulica spokojna i można parkować bez żadnych kosztów. Obok można też parkować na Barnet Line, ale trzeba znaleźć miejsce bez tabliczki, że miejsca tylko dla mieszkańców. Są takie miejsca. Dalej stamtąd Northern Line do centrum Londynu. Mam nadzieję, że komuś pomogłem, bo ja takich wytycznych nie znalazłem i sprawdziłem wszystko w boju. Czuwaj!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s